Kevin om Song Without a Name
top of page
Artikler


Da jeg først så denne filmen ble jeg slått av hvor vond og vakker den var på én og samme tid. Filmens trange 4:3 format formidler den...


Song Without a Name: Den historiske bakgrunnen
Song Without a Name er satt til 1980-tallet, en periode ofte referert til som «det tapte tiåret», da Peru var herjet av økonomisk krise...


Filmene som inspirerte til Mustang
Her er noen av filmene Deniz Gamze Ergüven hentet inspirasjon fra da hun lagde Mustang.


Deniz Gamze Ergüven
Bli kjent med kvinnen bak Mustang.


From the Archive: ‘CYBERPUNK, or “New Metallic Cinema”’
Archives are akin to treasure troves. If lucky, you find contents of immeasurable value. You get an intimate gaze into the past through a...


Jan Arild on Ghost in the Shell
This was animation for adults, with adult themes, and gory violence.


Leni on Akira
I have a morbid curiosity when it comes to post-apocalyptic narratives. Who imagined this future, why does it have these specific elements,


Post-Apocalypse, now?
Are we living in a dystopia? That seems to be the consensus of early cyberpunk stories.


What even is Japanese Cyberpunk?
Japanese Cyberpunk imagines technologically advanced yet dystopic cities, bathed in neon lights and holographical imagery, but reeking of...


Apocalypse Now: Fun Facts
Prior to our screening of Hearts Of Darkness (1991), here are a few interesting facts on the making of Apocalypse Now (1979).


Behind the Scenes
Here are a handful of documentaries, mostly filmed on-location, that attempt to illuminate the delicate process of filmmaking.


Apocalypse Now: Director's Statement
"(...) the process of making the film became very much like the story of the film."


Kevin om My Imaginary Country
«Et land uten dokumentarfilm er som en familie uten et fotoalbum» - Patricio Guzmán Guzmáns mest kjente sitat er på mange måter også den...


My Imaginary Country: Filmen i kontekst
I 2019 oppsto det en serie massive manifestasjoner over hele Chile. Drevet av et stort antall varierte grupperinger fra forskjellige...

Jan Arild om Mad God
"Et surrealistisk mareritt jeg aldri hadde sett maken til (...)"

Phil Tippett
Mannen bak Mad God.

Estetikk og symbolikk i Mad God
Phil Tippett sitt surrealistiske mareritt Mad God drar sin estetikk og symbolikk fra både litterære og historiske kilder.

Dans i Suspiria
I Suspiria (2018) er dansen stor del av det som driver historien fremover og gjør karakterene spesielle ... eller farlige.

— Uncanny, not necessary horrific
Sitat fra Inbal Weinberg, produksjonsdesigner på Suspiria (2018), om filmens utseende


Pål om Synecdoche, New York
"Jeg følte med en gang at denne filmen hadde utvidet mitt syn på livet.”


Morten om Synecdoche, New York
“Filmen er den samme hver gang, men jeg er et forskjellige menneske hver gang jeg ser den.”


Franske og belgiske kvinnelige regissører
Seks merkverdige franske og belgiske kvinnelige regissører du burde se filmene til.


Gode grunner til hvorfor du burde se mer grøsserfilmer
Har du tenkt over at grøsserfilmer kan være bra for deg? Her er gode grunner til hvorfor du burde tørre å la deg bli skrem av grøssere.


Violence Voyager og gekimation
Bli mer kjent med mannen bak Violence Yoyager, Ujicha, og hvordan han bruker gekimation til å lage filmene sine.


Intervju: Sturla Brandth Grøvlen
En samtale med filmfotograf Sturla Brandth Grøvlen, om Last and First Men og samarbeidet med Jóhann Jóhannsson.


Topp 10: Bursdager på film
De beste, verste, vondeste og rareste bursdagene vi har sett på film.
bottom of page