The Lure (2015)

ons. 21. feb.

Cinemateket Trondheim

The Lure (2015)

En mørk gjenfortelling av Den lille havfruen, som en skrekkmusikal fylt med kreative musikknumre og mengder av blod.

21. feb. 2024, 18:00 – 19:45

Cinemateket Trondheim, Kjøpmannsgata 48, 7011 Trondheim, Norge

The Lure er en mørk gjenfortelling av H.C. Andersens Den lille havfrue. Dette er ikke en ordinær filmatisering av eventyret, men en skrekkmusikal fylt med kreative musikknumre og blod. Filmen følger originalhistorien mer tett enn Disney-filmen gjorde, men de har likevel gjort en del endringer selv. The Lure handler om to havfruer som kommer opp på land for å synge og strippe på nattklubb. Forviklinger oppstår når en av dem forelsker seg i bassisten i nattklubbens band, og ønsker å bli menneske selv.

Dette er debutfilmen til polske Agnieszka Smoczyńska som har basert en del av filmen på sin egen erfaring ved å vokse opp på nattklubb der moren hennes jobbet. Filmen har merkelig god produksjonskvalitet til å være en debutfilm. Havfruene har store, tunge praktiske haler med detaljert understell. Musikknumrene er ofte store og stilfulle med mange statister og dansere. Filmen har virkelig gått inn for å selge universet sitt og overbevise deg om at disse havfruene er ekte vesener i menneskeverdenen. Hvis du ønsker å lytte til polsk musikk og folk som blir revet i filler, samt se menneskepupp og fiskemus, er The Lure filmen for deg!

Spoken language: Polish

Subtitles: English