Pretend That You Love Me (2020)

ons. 01. nov.

Cinemateket Trondheim

Pretend That You Love Me (2020)

En meta-dokufiksjon om virkelighet, ensomhet og tap.

Tid og sted

01. nov. 2023, 20:00 – 21:15

Cinemateket Trondheim, Kjøpmannsgata 48, 7011 Trondheim, Norge

Om arrangementet

I Pretend That You Love Me følger vi filmskaper, YouTuber og hovedrolleinnehaver Joel Haver som seg selv i denne intime og avdekkende meta-dokufiksjonen. Gjennom en rekke stevnemøter med forskjellige kvinner blir vi kjent med Joels kleine, men inntakende sjarm som en aktiv deltager i det moderne datinglivet. Etter en stund, derimot, blir det tydelig at disse lettlivede møtene skjuler en søken og trang etter nærhet, og et forsøk på å lindre den økende frykten og angsten i hans liv. Parallelt med hans far sin forverrende kreftdiagnose finner Joel ut at smerten i ryggen hans er forårsaket av en svulst. Kvinnene Joel blir kjent med begynner dermed å innta en større del av livet hans, men det viser seg at det han begjærer ikke er noe de kan tilby. Jo lenger ut i filmen, jo mer brytes narrative konvensjoner, og den ekte situasjonen Joel befinner seg i setter spørsmål rundt hvor mange av disse interaksjonene og samtalene virkelig er skuespill.

I dette ambisiøse verket, som på mange måter utfordrer filmmediet, vever Joel Haver et narrativ rundt ekte hendelser i hans liv som etterlater en gripende usikkerhet om hvor fiksjonen begynner og hvor sannheten ender. Som én av drøssevis av utgivelser på Havers YouTube-kanal, og med et nærmest ikke-eksisterende budsjett, faller denne filmen imellom to stoler – på en side en YouTube video, på den andre et mesterlig stykke filmkunst. Vi i Trondheim Filmklubb er stolte over å kunne få vist denne filmen på storskjermen der den tilhører.

1t34m Engelsk tale, utekstet

Kjøp billetter.

BLI MEDLEM I TRONDHEIM FILMKLUBB

For å kunne se filmer i Trondheim Filmklubb, må man ha medlemskort. Medlemskortet koster 100 kr, og gjelder for et semester (vår/høst). Hvis du ikke har medlemskort for inneværende semester, velger du "Medlemskap inkl. billett" når du kjøper billett. Første filmklubbfilm er inkludert i prisen.

Kortet gjelder også i de fleste andre filmklubber tilknyttet Norsk filmklubbforbund, og gir deg i tillegg rabatt på Cinemateket Trondheims ordinære visninger.

Tapt kort erstattes ikke.

Del dette arrangementet