Laal Singh Chaddha (2022)

ons. 06. des.

Cinemateket Trondheim

Laal Singh Chaddha (2022)

Se Indias store hendelser gjennom øynene til Laal Singh Chadda, Bollywoods versjon av Forrest Gump.

Tid og sted

06. des. 2023, 20:00 – 07. des. 2023, 22:50

Cinemateket Trondheim, Kjøpmannsgata 48, 7011 Trondheim, Norge

Om arrangementet

Life is like a box of golgappas.”

Forrest Gump er en ikonisk film som følger livet til en godhjertet mann med begrensede intellektuelle evner. Gjennom tilfeldige hendelser blir han en idrettsstjerne, krigshelt og forretningsmann, mens han også opplever kjærlighet og tap. Laal Singh Chaddha er den samme filmen, men satt til India.

I likhet med Hollywood, har India lange tradisjoner med å tilpasse andre lands filmer til sin egen kulturelle kontekst. Laal Singh Chaddha er Bollywoods gjeninnspilling av Forrest Gump, som bruker det samme rammeverket til å fortelle en unikt indisk fortelling. Der Forrest snubler seg gjennom amerikansk historie, snubler Laal seg gjennom den indiske. Vietnamkrigen er byttet ut med Kargilkrigen, Nixon er byttet ut med Gandhi, og Elvis med Shah Rukh Khan. Her får vi et glimt av indisk kultur og hverdagsliv, i en visning som utforsker likheter og ulikheter mellom amerikanske og indiske filmtradisjoner. “Run, Laal, run!”

2t 37m

Hindi tale, engelsk tekst

Kjøp billetter.

BLI MEDLEM I TRONDHEIM FILMKLUBB

For å kunne se filmer i Trondheim Filmklubb, må man ha medlemskort. Medlemskortet koster 100 kr, og gjelder for et semester (vår/høst). Hvis du ikke har medlemskort for inneværende semester, velger du "Medlemskap inkl. billett" når du kjøper billett. Første filmklubbfilm er inkludert i prisen.

Kortet gjelder også i de fleste andre filmklubber tilknyttet Norsk filmklubbforbund, og gir deg i tillegg rabatt på Cinemateket Trondheims ordinære visninger.

Tapt kort erstattes ikke.

Del dette arrangementet