Synecdoche, New York (2008)

ons. 01. feb.

Cinemateket Trondheim

Synecdoche, New York (2008)

Den storslagne regidebuten til mannen bak Eternal Sunshine of the Spotless Mind og Being John Malkovich.

01. feb. 2023, 18:00 – 20:10

Cinemateket Trondheim, Kjøpmannsgata 48, 7011 Trondheim, Norway

Når teaterregissør Caden Cotard, portrettert av Philip Seymour Hoffmann, mottar det prestisjefylteMacArthur-stipendetog får frie tøyler og kreativ frihet rundt sitt neste stykke, bestemmerhan seg for å skrive om sitt eget liv. Stykket settes opp i et gigantisk varehus, hvor kulissene vokser ut av proporsjoner og det etterhvert blir skuespillere som spiller skuespillerne bak flere roller. Samtidig som Cadens liv faller sammen på utsiden, viskes skillet mellom stykket og virkeligheten ut, og publikum må selv tyde hva som virkelig hender.

Charlie Kaufman har tidligere skrevet mesterstykker som Eternal Sunshine of the Spotless Mind og Adaptation, og fikk sin regidebut med Synecdoche, New York i 2008. Filmen mottok flere priser,deriblant Independent Spirit Award For Best First Feature Film, og er av mange sett på som Kaufman sitt beste verk. Filmen utforsker, på klassisk Kaufmansk vis,livets natur og hvor vanskelig det kan være å få alt på grep, og burde ses på som et must for enhver filmelsker.

Engelsk tale, norsk tekst

2t 4m

Kjøp billetter

Er du medlem i Trondheim Filmklubb?

For å kunne se filmer i Trondheim Filmklubb, må man ha medlemskort. Medlemskortet koster 100 kr, og gjelder for et semester (vår/høst). Hvis du ikke har medlemskort for inneværende semester, velger du "Medlemskap inkl. billett" når du kjøper billett. Første filmklubbfilm er inkludert i prisen.

Kortet gjelder også i de fleste andre filmklubber tilknyttet Norsk filmklubbforbund, og gir deg i tillegg rabatt på Cinemateket Trondheims ordinære visninger.