Suspiria: Dobbeltvisning (1977, 2018)

ons. 15. feb.

Cinemateket Trondheim

Suspiria: Dobbeltvisning (1977, 2018)

Blod og gørr! Hekser! Dansing? – Suspiria. Hva utgjør en god remake?

15. feb. 2023, 18:00 – 23:15

Cinemateket Trondheim, Kjøpmannsgata 48, 7011 Trondheim, Norway

Dario Argentos Suspiria (1977) er en klassiker innen giallo- og skrekksjangeren. Filmens ikoniske historie, stil og musikk har gjort den til en av de mest unike filmopplevelsene, og en få klarer å gå tomhendt fra. Hvorfor velger da noen å lage en remake av en så vellykket film?

Luca Guadagnino, mest kjent som regissøren av Call Me By Your Name (2017), kom ut med en remake av Suspiria i 2018. Han lagde ikke en ny versjon av filmen fordi han mener den trenger en oppussing, men fordi han elsker originalen! Som en hyllest til Argento lagde han sin egen versjon av Suspiria, men puttet litt av seg selv inn i nyinnspillingen også. Han har ikke “fikset” på ting, men har valgt å løfte frem elementer som ikke var like mye i fokus i den originale, og har klart å lage en film som både respekterer originalen og skaper en ny opplevelse på en og samme tid.

Få på ballettskoene og stå på tå for bedre utsikt når vi ser på hva som utgjør en god remake - og hvorfor vi gjenskaper filmer som ikke egentlig trenger det. Begge regissørene har markante visuelle uttrykk og fortellerstiler som de har tatt med seg til stykket. Man trenger to for en tango, men kan man danse vakkert med ulike steg?

Suspiria (1977)

1t 39m

Engelsk tale, norsk tekst

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=QvgZuIdmYek

Suspiria (2018)

2t 32m

Engelsk og tysk tale, norsk tekst

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=BY6QKRl56Ok

Billetter: Suspiria: Dobbeltvisning (ticketco.events)

Filmene vises som ett arrangement. Én billett gir inngang på begge filmer.

Er du medlem i Trondheim Filmklubb?

For å kunne se filmer i Trondheim Filmklubb, må man ha medlemskort. Medlemskortet koster 100 kr, og gjelder for et semester (vår/høst). Hvis du ikke har medlemskort for inneværende semester, velger du "Medlemskap inkl. billett" når du kjøper billett. Første filmklubbfilm er inkludert i prisen.

Kortet gjelder også i de fleste andre filmklubber tilknyttet Norsk filmklubbforbund, og gir deg i tillegg rabatt på Cinemateket Trondheims ordinære visninger.