Risky Business (1983) på Austmann

fre. 02. juni

Austmann Bryggeri & TapRoom

Risky Business (1983) på Austmann

Risky Business – 40 års jubileum i år.

02. juni 2023, 20:00

Austmann Bryggeri & TapRoom, Sluppenvegen 10, 7037 Trondheim, Norway

Gå ikke glipp av vårens triveligste filmvisning! Austmann ruller ut storskjermen og vi avslutter vårsemesteret med Tom Cruise og Risky Business i bryggeriet. Dørene åpner 20.00, og filmen begynner 20.30.

Tom Cruise spiller Joel Goodsen, en uskyldig og veloppdratt gutt som bekymrer seg for karaktersnittet midt i eksamensperioden hvor hele fremtiden står på spill. Når foreldrene reiser på ferie og han skal være hjemme alene, havner han plutselig i flere dilemmaer på grunn av sine venners mer tvilsomme ideer.

Hva gjør man når man bare vil miste uskylden før college, men ender opp med at barndomshjemmet blir et bordell? Hva skjer når far har avtalt et intervju med drømmeskolen Princeton, men intervjueren dukker opp midt i bordellfesten? Hva gjør man når fars Porsche, som man absolutt ikke får kjøre, ender opp på bunnen av Lake Michigan? Gode råd er dyre – bokstavelig talt. Goodsen, som ønsker å studere økonomi og forretninger, får noen dyre lærepenger som universitet ikke underviser, når han må hanskes med Frekke Forretninger (som filmen heter på norsk).

I tillegg byr Risky Business på et fabelaktig soundtrack og noen hårfrisyrer som helst kan få forbli på åttitallet. Rebecca de Mornay spiller Lana, Joels eskortepike/midlertidig kjæreste. Filmen ble Tom Cruise sitt store gjennombrudd, bare 21 år gammel. Han er likevel absolutt troverdig som elev på videregående, hvilket er mer enn man kan si om de såkalte jevnaldrede i filmen. Risky Business ser også ut til å være en inspirasjon til Ferris Bueller's Day Off, som kom ut tre år senere.

1t 39m Engelsk tale, norsk tekst

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=3JXcqzJjHf0

Slik kommer du deg til Austmann Bryggeri & Taproom

Adresse: Sluppenvegen 10, 7037 Trondheim

Buss nr. 20: Holdeplass Trondheim Hovedbrannstasjon

Buss nr. 10: Holdeplass Nidarvoll skole

Buss nr. 1, 2, 72 i retning Trondheim Sentrum: Holdeplass Sluppen

Billetter: TicketCo

Er du medlem i Trondheim Filmklubb?

For å kunne se filmer i Trondheim Filmklubb, må man ha medlemskort. Medlemskortet koster 100 kr, og gjelder for et semester (vår/høst). Hvis du ikke har medlemskort for inneværende semester, velger du "Medlemskap inkl. billett" når du kjøper billett. Første filmklubbfilm er inkludert i prisen.

Kortet gjelder også i de fleste andre filmklubber tilknyttet Norsk filmklubbforbund, og gir deg i tillegg rabatt på Cinemateket Trondheims ordinære visninger.