New Pigs on the Block (2022)

ons. 15. nov.

Cinemateket Trondheim

New Pigs on the Block (2022)

Denne innovative dokumentaren er et hjerteskjærende, intimt og personlig møte med både grisen og deg selv.

Tid og sted

15. nov. 2023, 20:00 – 21:20

Cinemateket Trondheim, Kjøpmannsgata 48, 7011 Trondheim, Norge

Om arrangementet

Vi blir kjent med tre griser som er en del av et prosjekt i et nabolag, hvor de koser seg med mat fra lokalbefolkningen og rester fra restauranter, til glede for alle i nærheten. I starten fortoner dette seg idyllisk og fremstår som en god idé. Det er fuglekvitter, grynting og fornøyd slafsing. Utover i filmen, når sommeren går mot høst, skjer det en gradvis endring i idyllen ettersom grisene utsettes for ytre påkjenning fra omgivelsene.

Menneskeskapt bråk går fra et tog nå og da til mer skremmende lyder og hendelser, som får negativ innvirkning på grisenes forhold seg i mellom og til menneskene rundt dem.

Hvor man i Gunda bare aner hva som skjer mot slutten, får man i New Pigs On The Block oppleve på første rad hva grisen gjennomgår før den ligger på tallerkenen din. Det er ingenting annet enn hjerteskjærende. Er du en sart sjel, kan denne dokumentaren bli kraftig kost.

I New Pigs On The Blockhar regissør Kets gjort noe så uvanlig som å nesten bli den fjerde grisen mens han har skapt denne dokumentaren fra dyrenes perspektiv. Det har ikke blitt benyttet zoom under filmingen, så nærbildene er virkelig nære, med 10 cm mellom kameraet og grisen. Dette skaper et unikt bånd mellom seeren og grisene Mia, Anja og Luc. Når vi ser oss selv gjennom grisens øyne sitter vi igjen med en vond smak i munnen over vår menneskelige posisjon og perspektiv. Det er ikke et flatterende bilde og får oss til å tenke på vårt forhold til dyrene vi spiser og hvordan vi behandler dem.

1t 16m

Nederlandsk tale, engelsk tekst

Billetter kommer snart.

BLI MEDLEM I TRONDHEIM FILMKLUBB

For å kunne se filmer i Trondheim Filmklubb, må man ha medlemskort. Medlemskortet koster 100 kr, og gjelder for et semester (vår/høst). Hvis du ikke har medlemskort for inneværende semester, velger du "Medlemskap inkl. billett" når du kjøper billett. Første filmklubbfilm er inkludert i prisen.

Kortet gjelder også i de fleste andre filmklubber tilknyttet Norsk filmklubbforbund, og gir deg i tillegg rabatt på Cinemateket Trondheims ordinære visninger.

Tapt kort erstattes ikke.

Del dette arrangementet