Film Set

PROGRAM

Høst 2021

 
IMG_1187.jpg

Du finner lenke til alle visninger på Facebook-siden vår, hvor du også får kjøpt billett: Trondheim Filmklubb på Facebook 

bnd_edited.jpg

Beauty and the Dogs Tunisia 2017 Regi & manus Kaouther Ben Hania Foto Johan Holmquist Musikk Amine Bouhafa Med Mariam Al Ferjani, Ghanem Zrelli 100 min Arabisk tale, engelsk tekst 


Maryam, en tunisisk student, blir voldtatt av politimenn på vei hjem fra en fest. Resten av natten bruker hun på å forsvare rettighetene sine når venner, familie og offentlige etater oppfordrer henne til å glemme hendelsen og bare dra hjem.


Beauty and the Dogs forteller en sann historie om en jente som opplever noe grusomt, og som møter en desto større trussel når hun prøver å slåss mot systemet og kulturen rundt skam i Tunisia i et håp om rettferdighet. Regissøren har valgt å presentere filmen i ni lange tagninger, og vi blir dermed med hovedkarakteren gjennom hele natten i hennes svakeste øyeblikk, uten å kunne blunke eller ta pause fra det hun går gjennom. Beauty and the Dogs er en kriminelt ukjent film om en kriminelt ukjent hendelse som skjer alt for ofte i verden.

(Voldtekten blir ikke vist i filmen.)

Landsforeningen mot seksuelle overgrep (LMSO), region Midt-Norge, vil etter filmen bidra med en samtale der de drøfter sentrale tematikker i filmen. Fride Eide, regionansvarlig i LMSO Midt-Norge, vil da lede en dialog sammen med LMSO sin erfarne erfaringsformidler Sissel Fløttum.

LMSO vil også være tilgjengelig før og etter visningen for å svare på eventuelle spørsmål.

Billetter

Onsdag 29.09. kl 18.00

raw 2.jpg

Raw Frankrike 2016 Regi & manus Julia Ducournau Foto Ruben Impens Musikk Jim Williams Med Garance Marillier, Ella Rumpf, Rabah Nait Oufella 99 min Blu-ray Fransk tale, engelsk tekst


"What are you hungry for?"


I Raw følger vi en ung jente, Justine (Garance Marillier), som er i ferd med å starte sitt første år på en prestisjefull veterinærskole. Hennes familie er eksklusivt vegetarianere og de har alle gått på samme skole for å bli veterinærer. Som en ung og naiv student blir Justine dratt inn i en helt ny verden med utfordringer hun ikke har møtt på før. Under skolens initieringsritual blir hun tvunget til å spise rått kjøtt for første gang i sitt liv. Dette vekker noe nytt og fremmed i henne som skaper en uforventet sult for kjøtt.


Raw er en coming-of-age film ulik alle andre. Vi blir dratt inn i Justines mest formative fase i livet, og det er skremmende og stressende – men også litt sjarmerende – å følge med på. Filmen har vunnet flere europeiske festivalpriser og regissør Julia Ducournau mottok ros for regi og manus, men dette har ikke stoppet filmen fra å skape kontroverser da den sjokkerte publikum verden over.

Billetter kommer snart

violence.jpeg

Violence Voyager Japan 2018 Regi & manus Ujicha Med Aoi Yuki, Shigeo Takahashi, Naoki Tanaka, Hitoshi Matsumoto, Daisuke Ono 83 min Japansk tale, engelsk tekst

Bobby og Akkun, to unge gutter, drar til fjellene for å leke etter skoleslutt. På vei dit finner de en mystisk fornøyelsespark med en enda mer mystisk eier. De gir parken en sjanse, men det tar ikke lang tid før de begynner kjede seg i hjel. De forstår fort at parken ikke er lagd for å more barn, men å fange dem for ukjente groteske grunner. Seriøst groteske grunner ...


Violence Voyager er en unik opplevelse, først og fremst på grunn av animasjonsstilen, som teknisk sett ikke er animert i det hele tatt. Regissør Ujicha er verdens fremste (og eneste) Gekimation-artist! Todimensjonale papirfigurer blir brukt som marionetter som beveges direkte foran kamera sammenblandet med praktiske effekter. Dette er japansk rarhet på sitt beste! Sær humor kombinert med blod og gørr gir denne unike filmopplevelsen skyhøy underholdningsverdi og en ting du kan putte på listen “Ja, nå har jeg sett det og!”

Billetter kommer snart

Phantom of the paradise.jpg

Phantom of the Paradise USA 1974 Regi & manus Brian De Palma Foto Larry Pizer Musikk Paul Williams Med Paul Williams, William Finley, Jessica Harper 91 min Engelsk tale, utekstet


Komponisten Winslow Leach (William Finley) drømmer om å slå gjennom med sitt livsverk, en rockeopera basert på legenden om Faust. Winslows liv faller i grus når den skruppelløse musikkmogulen Swan (Paul Williams) stjeler arbeidet hans for å bruke det i åpningsshowet til konserthuset The Paradise. Den en gang så naive komponisten er sulten på hevn, og etter en bisarr ulykke, forvandles han til – ja, du gjettet riktig – the Phantom of the Paradise. Med uglemaske, svart kappe og metalltenner, setter han i gang en manisk og destruktiv kamp for å oppnå rettferdighet.


Før Brian De Palma slo igjennom med Carrie, Scarface og The Untouchables, lagde han denne eksploderende bløtkaken av en rockehorrorkomedie. Dette er verket til en ung og entusiastisk filmskaper med tusen ideer og boblende formidlingsglede. Det er så mye plott her at det nesten blir for mye. Men bare nesten.


Den samme overfloden finner vi i musikken, komponert av Paul Williams, som også spiller Swan i filmen. Sangnumrene er mange og lange, og er som en kavalkade av populære musikkstiler fra filmens samtid og nære fortid. Her serveres alt fra ballader og 60-talls pop-pastisjer til glamrock og powerpop.


Da filmen hadde premiere i 1974, var anmeldelsene negative og publikum fraværende. I ettertid har den fått en viss kultstatus, men den lever stadig i skyggen av Rocky Horror Picture Show som dukket opp et år senere. Det håper vi å gjøre noe med.

Billetter kommer snart

1846_686x309.jpg

Efter Brylluppet Danmark 2006 Regi Susanne Bier Manus Susanne Bier & Anders Thomas Jensen Foto Morten Søborg Musikk Johan Söderqvist Med Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen, Rolf Lassgård 124 min Blu-ray Dansk, svensk, engelsk tale, engelsk tekst

Danske Jacob (Mads Mikkelsen) jobber på barnehjem i India. Nærmest hjertet står lille Pramod, som han er en farsfigur for, og de siste tyve årene har livet til Jacob utelukkende bestått av hvordan han kan hjelpe så mange gatebarn som mulig. Men når pengemangel truer videre drift, blir han nødt til å vende nesen hjemover for å sikre en mulig donasjon til barnehjemmet. Forretningsmannen han skal forsøke å overbevise er svenske Jörgen (Rolf Lassgård). For å bli bedre kjent med Jacob inviterer Jörgen ham til sin datters bryllup før han skal bestemme seg om han vil gi ham pengene.


Bryllupet blir et personlig veiskille for Jacob, og i dagene etter må han ta et oppgjør med seg selv. Ingenting kunne forberedt han på den selvransakelsen han må gjennom når han må revurdere sine egne verdier og prioriteringer. Efter brylluppet er full av kontraster og etiske dilemmaer. Susanne Bier har regissert denne Oscar-nominerte filmen og formidler et emosjonelt familiedrama på utmerket vis. Filmen trykker på de riktige knappene og man sitter igjen med en klump i magen og en undring om hvor godt man egentlig kjenner seg selv.

Billetter kommer snart

Jeanne Dielman..._edited.jpg

Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles Belgia/Frankrike 1975 Regi & manus Chantal Akreman  Foto Babette Mangolte Med Delphine Seyrig, Jan Decorte, Henri Storck 202 min Fransk tale, engelsk tekst


Dette er feministisk counter-cinema på sitt beste!


Jeanne er en ensom husmor og enke som bor sammen med sin sønn Sylvain i deres leilighet i Brussel. Livet til Jeanne er ett av nøye planlagte rutiner og orden. Mens hennes sønn er på skolen, bruker hun hver dag til å ta vare på leiligheten, gjøre husarbeid, og på ettermiddagen tar hun imot mannlige klienter for å tjene ekstra penger. Men Jeannes ritualiserte og gjentagende hverdag henger i en tynn tråd. En tråd som gradvis rakner mens potetene sakte koker over.


Chantal Akermans feministiske, avant-garde mesterverk er unik i dens bruk av filmatiske elementer for å formidle den undertrykkende kvinnerollen Jeanne representerer. Filmet i sanntid over 3 dager, alltid observerende fra dørkarmer, får vi oppleve det som er blitt kalt Akermans ‘hyperrealistiske’ estetikk. Dette gir seerne innblikk i den tradisjonelle kvinnerollens hverdagslige oppgaver som ofte glemmes eller slettes fra tradisjonell film, noe Akerman var særdeles opptatt av å formidle. Ved første øyekast kan Jeanne Dielman oppleves som en simpel film, men i realiteten vil man oppleve at filmen er svært hypnotiserende. Man klarer ikke å se vekk i det man senkes dypere inn krukken av repeterende ritualer. Helt til en glemmer å legge på lokket. 

Billetter kommer snart

yes-god-yes.jpg

Yes, God, Yes USA 2019 Regi & manus Karen Maine Foto Todd Antonio & Somodevilla Musikk Ian Hultquist Med Natalia Dyer, Timothy Simons, Wolfgang Novogratz 78 min Engelsk tale, utekstet

Yes, God, Yes er en søt og sjarmerende coming-of-age film som presenterer et ærlig portrett av den gryende seksualiteten vi alle utforsket på vår egen måte i tenårene, og hvor mye vanskeligere det blir når man vokser opp i et strengt religiøst miljø. Året er 2000, og den katolske skolepiken Alice (Natalia Dyer) er nysgjerrig, forvirret og skamfull over sin seksuelle oppvåkning. Vondt blir verre når løgner sprer seg på skolen om hennes seksuelle handlinger. Hvem er det hun egentlig kan stole på, og hvem er hennes egentlige venner?


Yes, God, Yes beholder glimtet i øyet når den gjør narr av religionens umulige standarder for og fundamentale misforståelser av menneskelig seksualitet. Filmen er god på å presentere de øyeblikkene man som barn eller tenåring ser hykleriet i mye av det våre autoritetspersoner sier om rett og galt, spesielt satt opp mot hva de selv praktiserer. Filmen evner hele veien å presentere disse temaene på en varm og ofte humoristisk måte.


Dette er, imponerende nok, regissør Karen Maine sin debutfilm, og en nokså selvbiografisk historie. Maine vokste opp i samme miljø og på samme tid, og filmen føles personlig. Yes, God, Yes fremstiller teknologi og kultur fra slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet som fyller mange av oss med nostalgi, og det brukes på kreativt og morsomt vis. Hva annet kan den sterke vibrasjonen i en tidlig Nokia telefon brukes til, mon tro?  

Billetter kommer snart

hedwig_&_the_angry.jpg

Hedwig and the Angry Inch USA/Canada 2001 Regi & manus John Cameron Mitchell Foto Frank G. DeMarco Musikk Stephen Trask Med John Cameron Mitchell, Miriam Shor, Stephen Trask, Michael Pitt 96 min DCP Engelsk tale, utekstet


Hedwig gjennomgår en mislykket kjønnsskifteoperasjon for å få gifte seg og komme til USA. Nyskilt i en trailerpark i Kansas finner hun frem platåskoene og parykken og danner sitt eget band, men hennes elsker, Tommy, stjeler låtene hennes og blir den rockestjernen hun alltid drømte om å bli selv. Når Tommy fyller fotballstadioner, er Hedwig booket inn på spisesteder, hvor hun underholder med selvbiografiske monologer og sanger. Musikken er glamorøs og tekstene råe, til tider direkte rørende og triste. På reise i eks-kjærestens fotspor gjennom Amerika, må Hedwig finne viljen til å konfrontere Tommy, samt styrken som trengs for å bli et helt menneske.


Hedwig and the Angry Inch ble opprinnelig skrevet som en teatermusikal. Den åpnet Off-Broadway i 1998, og noen år senere, i 2001, fikk regissør, manusforfatter og hovedrolleinnehaver John Cameron Mitchell, sammen med komponist Stephen Trask, historien om Hedwig filmatisert. I hovedrollen er Mitchell nærmest elektrisk. Han formidler usikkerheten, fortvilelsen, gleden, latteren – hele det følelsesmessige spekteret til denne kompliserte hovedpersonen. Hedwig er mer enn sin "angry inch", og i en tid med høye murer, er det deilig når damer som Hedwig kan rive dem ned. Det er en grunn til at Hedwig and the Angry Inch er en kultfilmfavoritt for så mange.  

Billetter kommer snart