Trondheim Filmklubb

PROGRAM (endret som følge av Korona-pandemi. Les oppdatert info her: Facebook)

Våren 2020

Nausicaä of the Valley of the Wind

29. januar

I en post-apokalyptisk framtid hvor menneske har ødelagt naturen med kjernevåpen og overforbruk, har store deler av verden blitt en giftig ødemark hvor gigantiske insekter vandrer jorden. De få gjenværende menneskene bor i små, isolerte samfunn på randen av krig. Vår heltinne Nausicaä forsøker å forhindre dette, samtidig som hun prøver å gjenopprette forholdet mellom menneske og natur på grunnlag av forståelse og kjærlighet.

Finding Vivian Maier

12. februar

I 2007 snubler regissør John Maloof over en mengde fotografier på en lagerhusauksjon i Chicago. Han blir lamslått av de vakre bildene og blir overbevist om at fotografen fortjener en plass i kunsthistorien. Problemet er at ingen vet noe om personen som har tatt bildene. De vet bare hva hun heter: Vivian Maier.

The Night Eats the World

26. februar

Anders Danielsen Lie spiller Sam som er på fest i Paris. Han sovner fra festlighetene, og dagen etter våkner han alene i en blodig leilighet. Det er ingen overlevende, og i gatene utenfor herjer det levende døde på jakt etter menneskekjøtt. Sam forskanser seg i boligblokken og lager en overlevelsesstrategi som involverer lite risiko. Han jobber organisert for å finne nødvendig proviant, men klarer ikke å slå seg til ro. Ensomheten er altoppslukende, og snart er lengselen etter andre overlevende det eneste han klarer å tenke på.

DRIB

18. mars (kansellert) 

Amir Asgharnejad er en norsk komiker som har slått gjennom med virale videoer på nettet. Særlig en hvor han blir banket opp i det som egentlig er en iscenesatt video. På grunn av den, ble han visstnok rekruttert til å promotere en amerikansk energidrikk, fiksjonalisert i filmen til "DRIB". Filmen viser det som skal ha vært Amirs faktiske møte med en energidrikkprodusent i 2014, og hvordan det etter hvert skjærer seg. Filmen stiller spørsmålet: hva er ekte? Både når det gjelder reklamebransjens evne til å skape noe som oppleves som genuint, og filmens evne til å gjenskape hendelser som bare Amir selv egentlig kjenner.

Columbus

25. mars (kansellert)

Columbus forteller en vakker historie om to mennesker som danner et vennskap på tross av ulikheter. Jin reiser til Columbus, Indiana- en by kjent for moderne arkitektur og kunst, for å se til faren som ligger i koma. Der møter han Casey som bor med sin mor, som er en tidligere rusavhengig. To tilsynelatende ulike mennesker, hver med sine problemer, danner et unikt bånd. De finner trøst og motivasjon i vennskapet, og Columbus beskriver et øyeblikk i tiden for disse to.

En natt i Berlin

01. april 

Spanske Victoria er på besøk i Berlin, og etter en tur på nattklubb møter hun en gruppe tyske ungdommer, deriblant Sonne som hun øyeblikkelig finner tonen med. Hun blir med gjengen ut, og så spinner natten ut av kontroll. Filmet i ett langt kontinuerlig opptak.

Roar

15. april

Roar handler om en familie som sloss for å overleve i et feriehus i Afrika, terrorisert av løvene som bor der. Det som gjør dette til en av de mest spektakulære filmene i historien, er at filmskaperne trodde det var en god idé å lage film med 150 utrente løver. Ingen dyr ble skadet under innspillingen, men 70 skuespillere og medlemmer av filmcrewet ble. Mye (hvis ikke alt) av blodet du ser, er like ekte som frykten til skuespillerne som innser at de burde byttet manager.

White God

29. april

White God følger en jente som skal flytte inn med faren sin. Hun har tatt med hunden sin, Hagen, som faren velger å kaste ut på gaten for å slippe å betale hundeskatt. Hagen er der instrumentell i et opprør, hvor alle løshundene i byen tar hevn på menneskene som har gjort dem vondt. Å lage film med dyr er vanskelig for selv de største filmskapere, og når noen har valgt å slippe 250 løshunder ut i en Ungarsk storby, kan man ikke annet enn å forundre seg over hvordan de har klart å gjøre det.